افزایش سرمایه

افزایش سرمایه یکی از اصطلاحات پرکاربرد در اخبار بورس است. این مقاله به بررسی معنای این اصطلاح، انواع آن و نکات ضروری در مورد هر یک از روش های افزایش سرمایه می پردازد.

این شرکت برای دستیابی به اهدافی مانند تداوم کسب و کار، رشد و توسعه، افزایش حضور در بازارهای داخلی و خارجی و بسیاری دلایل دیگر به منابع نیاز دارد. راه های مختلفی برای تامین مالی یک کسب و کار وجود دارد. مهم ترین آنها جذب سرمایه، دریافت تسهیلات بانکی و انتشار اوراق است.

از جمله روش های ذکر شده، اخذ تسهیلات بانکی و انتشار اوراق بدهی بر مبنای استقراض است. یعنی شرکت ها برای استفاده از این روش ها باید از بدهی و بهره استفاده کنند. با توجه به نیاز به پرداخت سود در صورت اعطای وام، استفاده از روش هایی مانند افزایش سرمایه از طریق بورس، هزینه های شرکت را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

 

افزایش سرمایه چیست؟
یکی از راه هایی که شرکت ها برای رفع نیازهای مالی خود استفاده می کنند، افزایش سرمایه است.

می دانیم که هر شرکتی در زمان ثبت یک سرمایه اولیه دارد و همه چیز توسط سهامداران تامین می شود. حال اگر شرکتی برای توسعه کسب و کار خود به سرمایه بیشتری نیاز دارد، باید از یکی از روش های تامین مالی موجود استفاده کند. افزایش سرمایه بهترین راه برای انجام این کار است.

فرآیند افزایش سرمایه
پس از تصمیم هیات مدیره شرکت مبنی بر افزایش سرمایه، لازم است مدارک مورد نیاز به بورس و سهامی عام تهیه و ارسال شود. در صورت تایید بورس، هیات مدیره باید برای تصویب افزایش سرمایه از طریق مجمع عمومی فوق العاده با سهامداران مشورت کند. لذا حداقل 10 روز قبل از برگزاری، آگهی دعوت به مجمع عمومی فوق العاده در سامانه کدال منتشر خواهد شد. طبق تمامی جلسات، نماد سهم بازار دو روز قبل از برگزاری منقضی می شود. همچنین پس از پایان جلسه، گزارش در سامانه کدال قرار خواهد گرفت. توجه داشته باشید افزایش سرمایه فقط شامل سهامداران شرکت در روز مجمع می باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید